''MESLEKİ VE TEKNİK EĞİTİM POLİTİKA BELGESİ" YAYIMLANDI
Millî Eğitim Bakanlığı Mesleki ve Teknik Eğitim Genel Müdürlüğümüz tarafından hazırlanan Mesleki ve Teknik Eğitim Politika Belgesi, Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan'ın onayıyla "meb.gov.tr" internet adresinde yayımlandı.Mesleki ve Teknik Eğitim Politika Belgesi Yayımlandı
Ülkemizin ihtiyaç duyduğu nitelikli iş gücünün yetiştirilmesi amacıyla 12. Kalkınma Planı, Cumhurbaşkanlığı 2024 Yılı Yıllık Programı, 2024-2026 Orta Vadeli Program ve MEB Stratejik Planı (2024-2028) doğrultusunda mesleki ve teknik eğitimde yeni bir vizyon oluşturulması için Millî Eğitim Bakanlığı Mesleki ve Teknik Eğitim Genel Müdürlüğü tarafından hazırlanan Mesleki ve Teknik Eğitim Politika Belgesi, 10.08.2024 tarihli ve 32628 sayılı Resmî Gazete' de Sayın Cumhurbaşkanımızın imzasıyla yayımlandı
Mesleki ve Teknik Eğitim Politika Belgesinin Hazırlık Süreci Tüm Paydaşların Katılımıyla Gerçekleşti.
Ağustos 2023 tarihinden itibaren mesleki eğitimde eğitim-istihdam ilişkisini güçlendirmek, mesleki eğitimi yaygınlaştırmak, mesleki eğitimin gelecekteki perspektifini belirlemek için politika ve stratejiler geliştirmek üzere Millî Eğitim Bakanı Sayın Yusuf TEKİN'in talimatlarıyla Millî Eğitim Bakan Yardımcısı Sayın Kemal ŞAMLIOĞLU ve Meslekî ve Teknik Eğitim Genel Müdürü Sayın Ali KARAGÖZ' ün katılımlarıyla 40 ilde, il değerlendirme ve sektör istişare toplantıları düzenlendi.
Söz konusu toplantılarda, bireysel ve sektörel ihtiyaçlara cevap verebilen bir mesleki eğitim sistemi inşa edebilmek amacıyla sektör temsilcileri ve mesleki eğitim kurumları temsilcilerinin talepleri, istekleri, sorunları ve bu sorunlara yönelik çözüm önerileri ele alındı.
"Herkesin Bir Mesleği Olmalı"
Mesleki ve Teknik Eğitim Politika Belgesinin amacı, "Herkesin Bir Mesleği Olmalı anlayışını düstur edinerek sektör işbirlikleriyle mesleki eğitime erişimi ve kaliteyi artırmak; öğrencilerin hayata ve istihdama hazırlanmalarını sağlayarak ülkemizin kalkınması ve refahına katkı sunmak" olarak belirlendi.
Mesleki ve Teknik Eğitim Politika Belgesinde temel olarak "Mesleki ve Teknik Eğitimde Mevcut Durum, Mesleki ve Teknik Eğitimde Temel Sorun Alanları ile Mesleki ve Teknik Eğitimde Gelecek Perspektifi ve Yapılacak Çalışmalar"a yer verildi.
"Mesleki ve Teknik Eğitimde Gelecek Vizyonu"
Ülkemizin mesleki ve teknik eğitimdeki gelecek vizyonunu ortaya koymak amacıyla Mesleki ve Teknik Eğitim Politika Belgesinin "Mesleki ve Teknik Eğitimde Gelecek Perspektifi ve Yapılacak Çalışmalar" başlığı altında; mesleki ve teknik eğitime erişim, mesleki ve teknik eğitimde iyileştirme, mesleki ve teknik eğitim ile istihdama hazırlık olmak üzere 3 ana tema altında 74 strateji yer aldı. Mesleki ve Teknik Eğitim Politika Belgesinde öne çıkan stratejiler doğrultusunda;
Ülke genelinde ahilik kültürünü temel alarak öğrencilerin millî ve manevi değerlerini güçlendirmek ve fütüvvet ehli mezunların iş hayatında aktif rol almalarını sağlamak amacıyla bir ahilik hareketi başlatılacaktır. Bu hareketle, geleneksel değerlerle modern eğitimi birleştirerek öğrencilerin karakter gelişimine katkıda bulunmak ve ülkenin geleceğine sağlam bir temel oluşturmak hedeflenmektedir.
· Modüler mesleki eğitim yöntemiyle 7. ve 8. sınıf öğrencilerine temel mesleki becerileri kazandırmak, mesleği sevdirmek ve iş hayatına uyum sağlamalarına yardımcı olmak amacıyla "Zanaat Atölyeleri" kurulacaktır. Bu sayede, öğrenciler hem erken yaşta mesleki yeterlilik kazanacak hem de gelecekteki kariyerlerine karar verme noktasında hazırbulunuşluğa sahip olacaklardır.
· Mesleki ve teknik eğitimi güçlendirmek için bölge okulu, sektör içi ve sektöre entegre okul modelleri ile iş birliği esasına dayalı yeni bir eğitim yaklaşımı hayata geçirilerek öğrencilerin sektörle entegrasyonunu sağlamak ve pratik becerilerini güçlendirmek hedeflenmektedir.
· Bölge okulları ile sanayinin az geliştiği bölgelerdeki öğrencilerin eğitimde fırsat eşitliği ilkesiyle parasız yatılılık imkânlarından yararlanarak sanayisi gelişmiş bölgelerde mesleki eğitim almaları hedeflenmektedir.
Yönetim kabiliyeti güçlü ve kapasitesi büyük işletmelerin üretim altyapısı ve sahip olduğu mesleki deneyim ile meslek ve teknik eğitim sürecinin buluşturulduğu sektör içi ve sektöre entegre okullarda, öğrencilerin nitelikli bir mesleki eğitim süreci geçirmelerinin yanı sıra üretim süreçlerine dahil olarak Ülkemizin kalkınmasında söz sahibi olmaları ve mezuniyet sonrası istihdam edilme şanslarını artırmaları amaçlanmaktadır.
· OSB'lerin kuruluş aşamasında pansiyonlu mesleki ve teknik ortaöğretim kurumlarının da OSB yönetimi tarafından yapılması hedeflenmektedir. Bu sayede işgücü ve eğitim altyapısını entegre ederek sanayi ile eğitim arasındaki bağı daha da güçlenecek, uygulamayı standart hale getirerek nitelikli bir eğitim-üretim ekosistemi kurulacaktır.
· Mesleki ve teknik ortaöğretim öğrencilerinin her birini girişimci adayı olarak kabul ederek girişimcilik yeterliliklerini artırılacaktır. Ayrıca öğrencilerin finans kaynaklarına erişimlerini kolaylaştıracak çeşitli teşvik mekanizmaları geliştirerek desteklemek hedeflenmektedir.
· İstihdam, yatırım ve girişimcilik teşviklerinin meslek lisesi mezunu olan bireyleri öncelikli olarak değerlendirecek şekilde yapılandırılacaktır. Bu yaklaşımla, meslek lisesi mezunlarının iş bulma ve iş kurma olanaklarını artırarak ekonomik kalkınmaya ve iş gücü piyasasının güçlenmesine katkı sağlamak amaçlanmaktadır.
· Mesleki ve teknik eğitim mezunlarının kariyer yollarını izlemek ve işgücü piyasasına uygun eğitim programları oluşturmak için MEB, TÜİK, İŞKUR, SGK ve YÖK verilerini bir araya getirerek kapsamlı bir veri tabanı oluşturulacaktır. Bu veri tabanı, öğrencilerin ve mezunların istihdam yönelimlerini tayin etmeye yardımcı olacak, eğitim programlarının iş dünyasının ihtiyaçlarına uygun şekilde geliştirilmesini sağlayacak ve böylece nitelikli iş gücünün artırılmasına katkıda bulunacaktır.
· "İnsan, insan gölgesinde yetişir." düsturuyla hareket ederek sektör çalışanlarının mesleki becerilerini, meslek etiği ve iş pedagojisi yetkinliklerini güncellemek amacıyla usta öğreticilere ve ustalara yönelik eğitim programları düzenlenecektir.
· Eğitim ortamları ve çevre şartları yetersiz olan okullardaki öğrencilerin, daha uygun koşullara sahip okullarda eğitim almalarını sağlamak için 'Bölge Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi' uygulamasını geliştirilecektir. Bu kapsamda okulların birbirleriyle ilişkilendirilecektir. Bu uygulama ile eğitimde fırsat eşitliği sağlayarak her öğrencinin potansiyeline eşit şekilde erişmesini ve en iyi eğitimi alması amaçlanmaktadır.
· Herkesin bir mesleği olsun düsturuyla ortaöğretim öğrencilerine, okul dışı zamanlarda meslek edinme imkânları sunarak geniş kariyer seçenekleri ve pratik beceri kazanma fırsatı verilecektir. Böylece her öğrencinin kendi potansiyelini keşfetmesine ve başarılı bir kariyer yolculuğuna adım atması sağlanacaktır.
· Meslek alanlarına özgü bölgesel, ulusal ve uluslararası yarışmalar düzenlenecektir. Bu sayede, öğrenciler hem yeteneklerini sergileme hem de mesleki becerilerini geliştirme fırsatı bulacak, rekabet ortamında kendilerini kanıtlama şansı elde edeceklerdir.
· Savunma sanayisine katkı sağlamak amacıyla ilgili okullarımızın altyapıları güncellenecektir. Ayrıca, savunma sanayisi firmalarıyla iş birlikleri geliştirerek öğrencilerin bu alandaki eğitim ve kariyer olanaklarına erişimi artırılacaktır. Bu adımlarla, savunma sanayiinin güçlenmesine katkı sağlanacaktır.
· Ortaöğretim ve yükseköğretim kademelerinde öğretim programları, ders materyali, eğitim araçları, dijital içerikler sektörle işbirliği içerisinde dijital ve yeşil beceriler doğrultusunda güncellenecektir. Böylelikle "İkiz Dönüşüm" hedeflerine ulaşmak için önemli bir adım atarak hem ekonomik büyüme desteklenecek hem de çevresel sürdürülebilirlik güçlenecektir.
Mesleki ve teknik eğitimde, öğrencilerin güçlü iletişim becerilerini desteklemek amacıyla mesleğe özgü yabancı dil eğitimine ağırlık verilecektir. Bu sayede,öğrencilerin uluslararası arenada rekabet edebilirlikleri artırılarak küresel iş dünyasında daha etkin rol almaları amaçlanmaktadır
·
Mesleki ve Teknik Eğitim Poliika Belgesi - Genelge
Mesleki ve Teknik Eğitim Politika Belgesi'ne ulaşmak için tıklayınız.